Nákupy online - poznajte svoje práva a povinnosti

Ako nakupovať s Tipli Tipy a triky Nakupovanie 17. 4. 2019

Radi nakupujte cez internet? Online nákupy sa často spájajú s rôznymi výhodami oproti kamenným predajniam. Nakupovanie na diaľku však so sebou nesie riziká. Nie vždy je v možnostiach kupujúceho rizikám a sporom predchádzať. V takýchto prípadoch je dobré poznať vaše práva a povinnosti.

Nakupovanie cez internet ošetruje Zákon č. 102/2014 Z. z. O ochrane spotrebiteľa pri nákupe na diaľku. Online nákupom pristupujete k uzatvoreniu zmluvy na diaľku, z ktorej vyplývajú špecifické práva a povinnosti. Pozrite sa s nami na ne, aby boli vaše nákupy cez internet bezpečnejšie!

Nakupovanie cez internet - čo sa oplatí vedieť?

Nakupovanie cez internet má mnoho výhod - eshopy majú širokú ponuku produktov, nakupovať môžete pohodlne bez toho, aby ste opustili domov. Eshopy navyše lákajú nižšími cenami, zľavami, cashbackovými službami či bezplatným doručením. Vďaka ponúkaným výhodám uprednostňujeme nakupovanie cez internet, pred nákupom v kamennej predajni.

online nakupovanie

Nákup na diaľku má však svoje riziká - zakúpený tovar často nespĺňa naše očakávania. Topánky sú veľké, šaty sú z iného materiálu, ako bolo uvedené v ponuke, komunikácia s predávajúcim viazne alebo sa vám tovar jednoducho nepáči. Čo v takejto situácii? Ako spotrebiteľ máte dve možnosti:

  • tovar vrátiť
  • tovar reklamovať.

Odstúpenie od zmluvy - vrátenie tovaru

V prípade, že vám tovar nevyhovuje, môžete od zmluvy odstúpiť do 14 dní bez udania dôvodu, a to od doručenia výrobku. Táto lehota je daná zákonom, jednotlivé internetové obchody si ju môžu v prospech spotrebiteľa predĺžiť. K odstúpeniu od zmluvy musí spotrebiteľ vykonať písomne prostredníctvom formulára, ktoré je predávajúci povinný poskytnúť pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku.

online nakupovanie

Odstúpením od zmluvy povinnosti a práva spotrebiteľa prestávajú platiť. Ak splníte 14 dňovú lehotu na vrátenie tovaru bez udania dôvodu, predávajúci je povinný vám peniaze vrátiť do 30 dní.

POZOR

Náklady spojené s vrátením tovaru hradí predávajúci iba v prípade, ak tovar nezodpovedá popisu, ktorý prezentuje. Ak je tovar v poriadku, jeho popis korešponduje s popisom uvedeným v ponuke predajcu, ale vy sa ho rozhodnete vrátiť, náklady na vrátenie tovaru musíte hradiť vy.

Reklamácia

Spotrebiteľ môže tovar reklamovať v prípadoch ak zistí, že sa nezhoduje s popisom alebo sa na ňom vyskytli vady:

  • tovar nemá vlastnosti, ktoré by podľa zmluvy mať mal
  • tovar nemá vlastnosti, ktoré predávajúci prezentoval
  • tovar nie je vhodný na účel prezentovaný predajcom
  • tovar nebol doručený kompletný.
online nakupovanie

Reklamáciu tovaru je možné riešiť dvoma možnosťami:

  • bezplatná oprava tovaru
  • výmena tovaru za nový.

POZOR

Ak je reklamácia oprávnená, predávajúci je povinný uhradiť náklady, ktoré vznikli kupujúcemu. Netýka sa to len poštovného, ale zahŕňa to aj poplatky za demontáž, dodávku, prácu, materiál a opätovnú inštaláciu a uvedenie výrobku do prevádzky.

Môže sa však ukázať, že výrobok nie je možné opraviť ani vymeniť. Čo potom? Ako spotrebiteľ môžete požadovať zníženie ceny produktu alebo odstúpiť od zmluvy.

Je dobré vedieť, že reklamácia sa vzťahuje aj na tie tovary, ktoré boli nesprávne nainštalované alebo použité, ale len pod podmienkou, že tieto činnosti vykonávala osoba, za ktorú zodpovedá predávajúci alebo samotný kupujúci, ak konal len v súlade s priloženými pokynmi.

online nakupovanie

Aké sú lehoty v prípade reklamácie?

Pri internetovom predaji je zákonom daná záručná doba 24 mesiacov, plynie od momentu, keď ste tovar prevzali. Pri použitej veci záručná lehota nemôže byť menej ako 12 mesiacov.

Ak ste v na podanie reklamácie splnili zákonom danú časovú lehotu, vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku za nový výrobok.

POZOR

Pri nákupoch online si vždy zistite zákonné a obchodné záruky v krajine, v ktorej ste uskutočnili nákup. Tak, ako sa na nákup cez internet na Slovensku vzťahujú špecifické podmienky, tak je tomu aj v zahraničí. Ak radi nakupujete online zo zahraničia, zistite si aj podmienky platné v krajine, odkiaľ si tovar objednávate.

V obchodnom práve sa ťažko orientuje a ľahko stratí. Pokiaľ musíte riešiť spor, ale s paragrafmi si veľmi nerozumiete, na internete nájdete množstvo zrozumiteľných zhrnutí alebo prístupných poradní aj pre rôzne špecifické situácie.

S Tipli nakupujte online bezpečne a vždy výhodne

Nakupujte s cashbackovým portálom Tipli.sk. Zadarmo sa zaregistrujte a vyberte si jeden z viac ako 450 obchodov. T každého nákupu dostanete časť peňazí späť.

Nakupovať s cashbackom »

Odporučané články

Odporučané články

Najlepšie halloweenske kostýmy a doplnky z Aliexpressu

Oslavy Halloweenu naberajú v posledných rokoch na popularite. Halloweenske masky, halloweenske...
16.10.2019Zobraziť článok

Sprievodca poistením na hory

Majestátne slovenské hory lákajú turistov z rôznych krajín za každého počasia. Avšak, ani dobre...
16.10.2019Zobraziť článok

Ako na parkovanie na slovenských letiskách?

Chystáte sa na dovolenku alebo služobnú cestu lietadlom a neviete čo s autom? Uvažujete, či...
9.10.2019Zobraziť článok

Už odchádzate?

Stačí pár sekúnd pre získanie odmien z vašich nákupov!

Vytvorte si zadarmo účet na Tipli. Okamžitý prístup k odmenám, až 25 % späť z nákupov v 1811 obchodoch.

Platí na každý nákup a tiež na zľavy a akcie.

Registráciou súhlasíte s podmienkami použitia a so spracovaním osobných údajov.
alebo