Na čo si dať pozor pri reklamácii

Tipy k nákupuNakupovanie  |  Ochrana spotrebiteľa  |  Financie 15. 4. 2022

Ako postupovať pri reklamácii a na čo si dať pozor - to všetko sa dozviete v tomto článku. Postup v krokoch, informácie o reklamácii v známych e-shopoch a čo v prípade ak predajca reklamáciu neuzná.

Pri nakupovaní sa niekedy môže stať, že vám produkt nebude vyhovovať, alebo ste od neho čakali niečo iné. Vtedy máte možnosť daný tovar reklamovať.

Čo je reklamácia

Zjednodušene povedané, ide o situáciu, kedy kupujúci zistí na produkte chybu, vadu, prípadne chybu počas dodávky. Vtedy žiada u predajcu o reklamáciu daného tovaru. Tak môže buď dostať nový produkt - ak to predajca schváli - alebo mu predajca vráti peniaze v sume, ktorú zaplatil za produkt.

Ako postupovať pri reklamácii

Postup reklamácie väčšinou nebýva nijako zložitý, ale každý internetový obchod môže mať iný postup. Väčšinou to však funguje v nasledujúcich krokoch.

  1. krok - zistite poškodenie tovaru. Keď vám bol tovar doručený a zistíte jeho poškodenie, nefunkčnosť, prípadne ste dostali iný tovar, pripravte sa na reklamáciu.

  2. krok - majte pri sebe doklad o dodaní, prípadne faktúru. Budete ju potrebovať.

  3. krok - urobte si fotodokumentáciu. Dôkladne odfoťte poškodený tovar.

  4. krok - kontaktujte predajcu, alebo choďte na ich predajňu, ktorú máte najbližšie. Ak vybavujete reklamáciu online, môžete komunikovať telefonicky, alebo písomne, často cez kontaktný formulár. Vtedy opíšte presne vadu produktu. Toto môžete podľa podmienok predajcu napísať aj do mailu.

  5. krok - počkajte na vyjadrenie predajcu.

Na čo si treba dať pozor

Na produkty sa vždy viaže istá záručná doba, alebo má predajca určené podmienky, dokedy môžete odstúpiť od zmluvy či vrátiť tovar bez udania dôvodu. Treba si vždy tieto informácie zistiť na stránkach e-shopov.


Obrázok
Alza reklamácie

E-shopy a ich spôsoby reklamácie

Internetové obchody majú rôzne spôsoby, ako požiadať o reklamáciu. Často to nemusí fungovať zložito prostredníctvom vypisovania oficiálnych žiadostí.

  • Na Alza.sk fungujú reklamácie jednoducho - môžete tovar reklamovať online, prostredníctvom formulára, osobne na predajni, poštou či v autorizovanom servise.

  • Reklamácie na Datart sú tiež jednoduché - často stačí napísať e-mail, pridať fotodokumentáciu a reklamácia sa potom rieši ďalej.

  • Kontaktný formulár môžete použiť na reklamáciu aj v prípade obchodu Mall.

  • Ikea ponúka postup reklamácie cez kontaktné centrum alebo priamo v obchodnom dome.

  • Produkt kúpený v Lidli stačí priniesť na ktorúkoľvek predajňu aj s dokladom o kúpe.

  • Jednoduchá je aj reklamácie v Cropp eshop.

Vrátenie tovaru bez obalu

Ak si kladiete otázku, či musíte tovar reklamovať len v pôvodnom obale, odpoveď je trochu zložitejšia. Žiadny predpis neurčuje, že kupujúci musí tovar vrátiť v pôvodnom obale. Takisto však žiadny predpis nenariaďuje, že predávajúci musí od kupujúceho žiadať pôvodný obal. Platí však, že ak ide o produkt, ktorý by sa mohol bez pôvodného obalu poškodiť, predajca ho od kupujúceho môže žiadať. Túto skutočnosť by však mal uviesť v záručnom liste, či kúpnej zmluve.

Uznanie reklamácie

Keď predajca vašu reklamáciu uzná sú možnosti, ako sa e-shop zachová. Ak ide o odstrániteľnú chybu produktu, môžu tovar podstúpiť opravám a chybu odstrániť. V prípade, že ide o chybu, ktorá sa nedá opraviť, môže vám predajca vrátiť za tovar peniaze v sume, ktorú ste za tovar predtým zaplatili. Alebo vám produkt nahradí novým. Pri mnohých e-shopoch si môžete spôsob vyriešenia reklamácie vybrať sami.

Čo ak predajca neuzná reklamáciu

Môže sa vám stať, že vaša reklamácia nebude uznaná z rôznych dôvodov. Vtedy môžete tovar reklamovať znovu. Ak však ani druhý pokus nevyjde a predajca vám reklamáciu nechce uznať, môžete to riešiť inou formou - a to súdnou či mimosúdnou cestou. 

V každom prípade sa produkt, ktorý je poškodený nebojte reklamovať, s internetovými obchodmi sa vo väčšine prípadov komunikuje veľmi jednoducho.

Súvisiace obchody

Alza, Datart, IKEA, Mall.sk, Lidl

Chcete prísť o odmenu až 15 % z každého nákupu na internete?

Stačí sa zadarmo zaregistrovať a o žiadne odmeny už nikdy neprídete.

Práve teraz k novému účtu až 10 € za vaše nákupy. Ku každej odmene za nákup, získate ďalšiu bonusovú v rovnakej výške. Celkom na bonusových odmenách môžete získať až 10 €.

- alebo -
Registráciou súhlasíte s podmienkami použitia a so spracovaním osobných údajov.
Máte už účet? Prihláste sa